Fönster till omvärlden ( obs, långt inlägg)

Detta förbannade självhat.
Om man älskar sig själv så gör man inte sig själv illa?, det borde ju säga sig själv.
Någonstans har jag har en hatkärlek till mig själv. Vissa attribut stör mig. Varför blev jag inte den jag ville bli?
Jag blir bara så trött. trött på återfall på återfall. Idag blev det så fruktansvärt uppenbart vilket missbruk jag verkligen lider av.
 
Om det istället hade varit alkhol så hade min dag sett ut så här. Efter frukost tog jag en lätt öl, det är ju liksom lördag, då får man ju unna sig. Sen gick jag och smuttade lite på en god likör i kylskåpet hela dagen, tills jag åkte till affären, där någonstans slank det ner en cider. Sprider man ut det lite smått underdagen så märks det ju liksom inte att man förtär det. Ingen har märkt något. Inbillar jag mig själv, nåja. Jag är ju nykter och gör ju ingen skada på något eller någon. På kvällen åkte resten av familjen iväg på event på stan. Jag stannade hemma, och såg min chans, en heeel kvarting svepte jag. Mådde fruktansvärt illa. var påväg att kräkas. Men det gick, lagom till de kom hem verkade jag bara trött och dåsig. Gick och la mig. Mamma märkte. Jag viftar bort det.

Nu Är det ju inte alkhol jag har problem med. Det jag har missbrukat under dagen är socker, godis mat och annat ätbart. Hade det nu varit alkhol på riktigt, så hade jag fått ett annat bemötande, överallt av alla. Men det är inte alkohol. Det är något som är så fruktansvärt tillgängligt. och vart vänder man sig om man vill ha hjälp med sitt missbruk? Alkoholism är klassat som en sjukdom, spelmissbruk är klassat som en sjukdom, sexmissbruk är klassat som en sjukdom. Men överäter du, är du fet, lat och karaktärslös. Ätstörning är oxå klassad som en sjukdom, men det innebär oftast i folkmun att man äter för lite, eller inget alls, eller möjligen att du spyr upp din mat."universallösningen" på matmissbruk är Operation. Vilket jag inte riktigt kan greppa när jag tänker på det. Vilken av alla dessa andra missbrukar sjukdommar kan du bota med en operation?!

Kan man operera bort spelmissbruk? Kan man operera bort sexmissbruk, Eller alkoholism?!
Ett matmissbruk sitter lika mycket i hjärnan som dessa andra missbrukar sjukdommar. Men varför är hjälpen så svår att hitta? Jag säger inte att den inte finns. Jag vet bara inte VAR den finns. 

Överätning resulterar alltid i övervikt (kanske inte i kombination av bulimi) Det är en komplex sjukdom, där samhället inte vill behandla individen, utan ytan, för samhälletsskull. För att de ska slippa se feta människor? 
Jag läser viktblogg efter viktblogg. Alla kämpar med en pendlande vikt, de som gått ner på egen hand, de som har gått ner genom operation. Någonstans brister det ju ivården. Hur mycket pengar och resurser skulle man spara om man bara gick ner på djupet, gick till roten av problemet mentalt, än med ingrepp?
 
Jag tror inte operation är lösningen, jag tror inte det finns någon universal lösning. Men jag är personligen i stort behov av hjälp, hjälp med mitt beteende, och hjälp att försöka få mig själv att förstå.

Men var hittar jag hjälpen. Vart vänder jag mig? Som överviktig tas man aldrig på allvar, Man får predikat för sig att man måste röra på sig och äta rätt. Jag är expert på hur man ska äta och inte, hur man ska röra sig och inte. Men ändå så dras jag med 50 kilos övervikt. Hur kan det komma sig i detta studerade land som är så väl utvecklat? Har jag vägt 30 kilo för LITE hade jag blivit inlag direkt. På väg att svälta ihjäl. Men är du påväg att äta i hjäl dig får du rådet. Ät mindre. Borde då inte anorektiker får rådet, ät mer? Jag är trött på att inte bli tagen på allvar för mitt problem.
 
To be continnued...

Kommentarer
Postat av: tezz

Ja gumman aom.vanligt aå har du rätt, tyvär ,x det är ju precis som du säger. Jag kan.förstå ditt problem till en viss del då jag nog är lite sockerberoende.. Önskar så att jag kunde hjälpa dig! Massa kramar! Oxh du glöm inte att du är.en.underbar människa, med eller utan ditt beroende!

Svar: tack tezza! Du ska veta att det betyder massor! <3
Klicketiklicketi

2012-08-13 @ 07:15:18
URL: http://tezz87.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0